تاریخچه فوتبال

بایگانی
نویسندگان
۲۶دی

مدافع مرکزی

وظیفه  عمده این تیپ مدافین متوقف کردن تمام کننده ها از گل زنی و خارج کردن توپ از محوطه جریمه  است . همان طور که از اسم این مدافعین پیداست  - در موقعیت مرکزی  خط دفاع  بازی میکنند. اغلب تیم ها دو مدافع مرکزی استخدام می کنند که مسلما جلوی دروازه بان بازی می کنند. معمولا مدافعین مرکزی قد بلند-  قوی - دارای قدرت پرش و تکل زنی بالایی می باشند. مدافعین موفق افرادی هستند که خوب تمرکز دارند  و بازی خوانی  میکنند . شجاع هستند و دارای قدرت تصمیم گیری بالایی به ویژه هنگام تکل زنی در لحظات حساس می باشند. بعضی مواقع به خصوص در لیگهای دسته پایین مدافعین مرکزی دقت بسیار کمی روی کنترل توپ دارند و فقط سعی در دور کردن  توپ به روش سنتی دارند . در اوایل قرن بیستم این موقعیت در فوتبال شکل واقعی خود را در  ترکیب5-3-2  را پیدا کرد  که در آن هر دو  مدافعین بیشتر حالت دفاعی به تیم می دادند.  مدافع باید سایه به سایه بازیکن تیم حریف حرکت کرده و از دست خود به عنوان   حسگربدن بازیکن حریف  و راهنمای  حرکت خود استفاده کند. امکان خطا گرفتن برای مهاجمین در این سبک بسیار ساده است و نیازمند هوشیاری بالایی است.

http://www.tarafdari.com/sites/default/files/make-local/56313453151946094135.jpg

دو استراتژی عمده برای  مدافعین مرکزی وجود دارد  که در زیر به آنها اشاره می  شود:

دفاع منطقه ای

هر کدام از مدافعین منطقه مشخصی را تحت پوشش قرار می دهند وبه صورت یک واحد دفاعی منسجم عمل می کنند. در این سبک دفاع - بازیکنان مدام اطراف شانه های خود را نگاه می کنند تا به خصوص هنگام آفساید گیری هوشیاری لازم را داشته باشند. پوشش فضای بین توپ و بازیکنان تیم مقابل از اصول اولیه  این سبک بوده  و  توصیه  می شود مدافعین  از تکل زدن – حرکت رو به جلو و زیاد نزدیک شدن  به نفرات تیم مقابل جلوگیری کنند. به این دلیل که باعث از  بین بردن شکل واحد دفاعی می شود. به دلیل تعدد بازیکنان تیم مهاجم در منطقه دفاعی چنانچه مدافعین توپ ربایی کنند باید سریعا آن را به خط میانی منتقل  و یا حتی  به ضد حمله تبدیل کنند و از آن منطقه به سرعت خارج شوند تا فشار روی تیم کاهش پیدا کرده و مهاجمین تیم مقابل در وضعیت توپ – دروازه (آفساید) قرار دهند.

دفاع نفر به نفر: که وظیفه هر کدام از مدافعین یارگیری فرد خاصی از تیم مقابل است .

تفاوت بین دفاع فردی و منطقه ای :

دفاع منطقه ای

* موقعیت بازیکن و جهت گیری او بستگی به موقعیت توپ دارد

* تیم مدافع بازیکنان بیشتری اطراف توپ دارد و باعث می شود پرسینگ به راحتی انجام شده و راه حل مناسبی انتخاب شود

* پس از اینکه تیم مدافع مالکیت توپ را بدست آورد مالکیت آن را حفظ می کنند زیرا به صورت گروهی و فشرده کنار هم هستند و می توانند به خوبی به توزیع آن در مناطق مختلف بپردازند

* امکان تغییر جا برای حریف گیرها مستلزم عکس العمل سریع و زمانی برای تنظیم دوباره است

* برای تیم مدافع به هم ریختن بازی حریف و کاهش سرعت بازی راحت تر است

* دفاع منطقه ای نیاز به مسئولیت پذیری گروهی ، فدارکاری و تمرکز بسیار دارد

* این نوع بازی باعث رشد خلاقیت ها ، اطمینان و سهولت در انتقال به وضعیت دیگر می شود

* امنیت بیشتری برای کل تیم به عنوان یک واحد به همراه می آورد

* اجازه می دهد که تیم با ترکیب خطی با راحتی بیشتری بازی کند و شرایط استفاده از تله آفساید و پرسینگ را فراهم می کند

* دفاع منطقه ای نیاز به قدرت بالا در بخشی از تیم به عنوان یک گروه دارد.

دفاع فردی

* موقعیت بازیکن و جایگیری او بستگی به مکان حریف مستقیم دارد

* ابتکار عمل در دست حریف است

* تماس و ارتباط بین خطوط به سختی برقرار می شود

* فشردگی کمتر ، فاصله بیشتر و شانس تیمی کمتر باعث می شود حریف فضای بیشتری را تصاحب کرده و بتواند در عرض و عمق به راحتی بازی کند

* رفتار بازیکنان غیر تیمی و بیشترانفرادی است

* این نوع بازی نیاز به ارتباط ، شجاعت ، نبرد تن به تن و مسئولیت پذیری فردی دارد

*دفاع فردی همچنین دربرگیرنده ریسک و پذیرش خطر زیادی است

* استفاده از تله آفساید و پرسینگ را محدود می سازد

* دفاع فردی نیاز بسیار به توانمندیهای فردی بازیکنان دارد

دفاع منطقه ای در فوتبال :

در دفاع منطقه ای بازیکنان برای محافظت از محوطه مخصوصی از زمین تعیین می گردند.آنها مسئول مارک کردن هر بازیکنی که وارد منطقه تعیین شده هستند می باشند. به خاطر داشته باشید که منطقه ها کنار یکدیگر هستند.

برتری های دفاع منطقه ای

* بازیکنان برای محافظت از فضاهای حیاتی تعیین می شوند. مسئولیت محافظت از فضای پنالتی به مدافعین متعدد می توان واگذار کرد.

* در دفاع منطقه ای مدافعین اکثرا به توپ مربوط می شوند تا به تعقیب حمله کننده در منطقه یا اطراف زمین

* برای بازی در زمین های نسبتا کوچک دفاع منطقه ای سودمندتر است

* در زمین های کوچک کمتر پیش می آید که فضائی بدون پوشش باقی بماند.همانطور که فضای زمین کاهش می یابد , فضای پوششی مدافعان نیز گرایش بیشتری به تداخل دارد.

* کاربرد دفاع منطقه ای هنگام داشتن بازیکنان غیر آماده نسبتا می تواند سودمندباشد زیرا در دفاع منطقه ای آنها مسئول محوطه های خود هستندو بر ای تعقیب یک بازیکن حمله آماده از نظر بدنی در سراسر زمین مسئولیت ندارند.

* دفاع منطقه ای با تاکتیک های انفرادی دفاع در کشاندن حمله کننده ها به طرف خط طولی , پوشش , حمایت , سوئیچینگ , پوشش قطری , تغییر جهت به طرف توپ , به هم پیوستن , اضافه بودن از نظر تعداد و قیفی شدن همراه و سازگار است.

* در مقایسه با دفاع نفر به نفر , برای ایجاد تغییر از وضعیت حمله به دفاع , کاربرد دفاع منطقه ای بسیار آسان تر است. در دفاع منطقه ای بازیکنان محل تعیین شده مناطق خودشان را می شناسند.

* بازیکنان در هنگام استفاده از دفاع منطقه ای احتمال شرکت بیشتری در حمله دارند.

* دفاع منطقه ای یک دفاع متعادل است

* در آغاز , یادگیری دفاع منطقه ای برای بازیکنان ساده تر است.

معایب دفاع منطقه ای

* وقتی بازیکنان دفاع منطقه ای را اجرا می کنند انگیزه کمتری به مراقبت و توجه از خود نشان می دهند.زیرا ارتباط آنها با هر بازیکن حمله ای است که وارد منطقه ان می شود و نه مبارزه شخصی با مارک کردن نفر به نفر

* از دیدگاه مربی بهم ریختگی در دفاع منطقه ای و اصلاحات آن بسیار مشکل است و دیده شده که ایجاد تغییرات مناسب در دفاع نفر به نفر نیز دارای اشکالاتی است. اشتباهات فردی در دفاع منطقه ای ممکن است خیلی ساده پوشیده بماند.

* دفاع منطقه ای فرصت می دهد تا حمله کننده حرکات آزادانه بیشتری نسبت به دفاع نفر به نفر داشته باشد.

منبع

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۶
saman eslami

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی